Gravensteen moet Gent meer uitstraling geven

Gravensteen Gent

Het Gravensteen in Gent domineert al sinds de 12e eeuw de stad. Om het toeristisch potentieel van de burcht nog meer te benadrukken, krijgt het Gravensteen een nieuw jasje aangemeten. Bedoeling is een jonger, internationaler publiek aan te trekken.

 

Er wordt 4,8 miljoen euro geïnvesteerd in de transformatie van het kasteel. Tijdens de werken blijft het Gravensteen open voor het publiek. “Het Gravensteen is een unieke toeristische troef: nergens in de wereld staat een vergelijkbare massieve burcht in het hart van de stad. De nogal traditionele invulling komt echter niet tegemoet aan de hoge verwachtingen van het internationale toeristische publiek, dat altijd op zoek is naar nieuwe beleving”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA).

Het Gravensteen wordt omgetoverd tot een ‘Time Castle’. “Met creatieve, moderne en prikkelende middelen zoals virtual reality zal de geschiedenis tot leven gewekt worden”, klinkt het. “Er komt een audiotour voor elk doelpubliek: voor kinderen, voor ouderen, voor de meerwaardezoeker, maar ook voor fans van gruwelverhalen of voor mensen die alleen tijd hebben voor de absolute hoogtepunten.” Tegelijk wordt de infrastructuur van het kasteel aangepakt. Zo komt er een grote onthaalruimte, een café en een lift voor betere toegankelijkheid. “De bezoekers van vandaag verdienen hier een nieuwe dynamiek, een gedifferentieerde storytelling en een warme bezoekersomkadering”, zegt Annelies Storms (sp.a), schepen van Toerisme in Gent.

Met het nieuwe project wordt gemikt op 500.000 bezoekers per jaar. De nieuwe scenografie en audiogidsen zullen klaar zijn tegen 2018. De volledige restauratie duurt tot 2021. (maf/foto grf)